![]() |
|
KARATE mint ÖNVÉDELEM AZ EGYETEMES TESTNEVELÉSBEN A Debreceni Egyetem szorgalmi időszakaiban történő önvédelmi órák tematikája a RONIN Karate Klub ajánlásával |
|
![]()
|
A karatetanulás célja az ember önmagával való tökéletes egységének elérése. A gyakorlása során szükséges elmélyülés – meditatív jellegének köszönhetően – ideális feltételeket teremt az önmegfigyelésre; ilyenkor a pillanatot tudatosan élhetjük át, és szellemünket pihentethetjük. |
A karate a távol-keleti harcművészetekhez (aikidó, dzsúdó, iaidó, kendó, stb.) tartozik, amelyet erősen befolyásol a zen1 buddhizmus filozófiája. A zen gondolatvilágával való kapcsolatból merítették erkölcsi alaptartásukat a szamurájok2. Ennek eredményeként a halálos küzdőtechnikák a személyes fejlődés és tudati képzés módszerévé alakultak át. Ezt a tudatos fejlődési, gyakorlási módszert nevezzük búdónak, a harcos útjának. |
![]() |
![]() |
Az a harcos képes legyőzni másokat, aki legyőzte saját énjét. Csak amikor szelleme teljesen tiszta, akkor tudja a helyzetet úgy felfogni, amilyen az valójában, és ennek megfelelően cselekedni. Ameddig a harcos tudatát fogva tartják az előítéletek, addig az a mód, ahogyan ellenségét szemléli és elképzelései arról, egy adott helyzetben melyik cselekvés helyes és helytelen, csak egy saját maga által teremtett illúzió eredményei. |
Ami a zenben helyben ülő meditáció útján játszódik le, azt a karatéban kemény testi gyakorlatokkal érik el, amelyek a karatekát3 testileg és szellemileg saját határaira juttatják el. Miközben a hagyományos mozgásformákat4 számtalanszor megismétli, az önelemzésnek olyan folyamata is elindul, amelynek során felszínre kerülnek tudatában mindazok a tényezők, amelyekkel tisztán láthatja a valóságot. Csak aki saját cselekedeteire reflektál, az szabadulhat meg önmagáról alkotott elképzeléseinek bezártságából. Ennek során az első és legfontosabb lépést az jelenti, hogy elfogadja az énállapotot, mentesen mindenfajta szégyen- vagy kívánság-elképzelésektől5.
3 Gyakorló karatés. 4 Katák: formagyakorlatok, amelyben a karate több százéves alaptechnikái rendszereződnek, fejlődnek és öröklődnek tovább. Kiválóan fejlesztik a gyakorló önelemző képességét. 5 Ahogyan a zen meditációban a zavaró gondolatokat nem elnyomni kell, hanem minél tudatosabban szemügyre venni, hogy végül megszabadulhassunk tőlük. |
![]() |
![]() |
A félév során a hallgatónak lehetősége adódik arra, hogy az általános testmozgás keretein túl megismerkedjék a karate mozgásanyagával, annak szellemi és mentális hátterével. A karate mozgásanyagában a fentebb említett tradícionális mozgásformákon keresztül jutunk el a valóságosabb szabadküzdelmi gyakorlatokig. |
A kihon a hagyományos alaptechnikák gyűjteménye. Ezek kötött, a karate többszáz éves története során kicsiszolt mozdulatok. A technikák elsajátítása során a karatéka megtanulja uralni és koordinálni a mozgását. Ennek célja nem csupán az adott mozdulatok begyakorlása, de ezen keresztül érheti el, hogy tökéletesen uralni tudja a mozgását. |
![]() |
![]() |
A szabadküzdelmi gyakorlatok figyelmessé tesznek az itt és mostra. A karatéban a szabadküzdő technikák gyakorlásánál az ismétlések nem a folyamat automatizálására szolgálnak, hanem az észlelés folyamatos finomítására és differenciálására. Nem a technika külső formája a fontos (mint a hagyományos formagyakorlatoknál), hanem annak a mindenkori helyzetnek megfelelő kreatív alkalmazása. A hallgató így fejlesztett képességeivel az élet minden területén könnyebben küzdi le az akadályokat. |
Általános cél: | A hallgatók testkép -fejlesztésén keresztül az énkép erősítése, fejlesztése. |
A tantárgy órakerete: | szorgalmi időszakban heti 1x1,5 óra, amelyet a kevés óraszámra való tekintettel hiányzás nélkül teljesítendő. |
A tantárgy megtartásának ideje: | hétfő: 18.30 – 20.00-ig |
csütörtök: 20.00 - 21.30-ig | |
A tantárgyon való részvétel kellékei: | edzőfelszerelés, tisztálkodó felszerelés |
A tantárgy félév végén: | háziversennyel, aláírás megajánlásával zárul. |
Edzésvezető: | Szabó László Sándor - Ronin Karate Klub (Inoue-Ha Shito Ryu Keishin Kai 3. dan) vezetőedző. Tel.: 30 / 987 21 14, e-mail: privatkarate@gmail.com |
A szorgalmi időszak közös eredményének tekinthetnénk, ha a félév végére a hallgató: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
![]() |
|
Szorgalmi feladat: ahhoz, hogy valaki a karatéban fejlődhessen, a szellemében is fejlődnie kell. A féléves munkához kapcsolódó ismeretek megszerzéséhez a következő olvasmányok, – és filmek megtekintését, átgondolását javaslom: |
|
I. félév - bevezetés: fel a hegyre... | |
|
|
„A könyvek nem azért vannak, hogy higgyünk nekik, hanem azért, hogy megvizsgáljuk őket. (Umberto Eco: A rózsa neve) |
|
|
|
„A mai világ a képek mérhetetlen mennyiségét fogyasztja el, s könnyű előre látni, hogy |
|
II. félév - levezetés: le a hegyről... | |
|
|
„A könyvek nem azért vannak, hogy higgyünk nekik, hanem azért, hogy megvizsgáljuk őket. (Umberto Eco: A rózsa neve) |
|
|
|
„A mai világ a képek mérhetetlen mennyiségét fogyasztja el, s könnyű előre látni, hogy a holnapi világ fenomenológiája ezekre fog felépülni. Ha nem tudjuk értékelni őket, a világot sem tudjuk többet értékelni.” (Giulio Carlo Argan) |
|
![]() |