KARATE mint ÖNVÉDELEM AZ EGYETEMES TESTNEVELÉSBEN
A Debreceni Egyetem szorgalmi időszakaiban történő önvédelmi órák tematikája
a RONIN Karate Klub ajánlásával

 

A karatetanulás célja az ember önmagával való tökéletes egységének elérése. A gyakorlása során szükséges elmélyülés – meditatív jellegének köszönhetően – ideális feltételeket teremt az önmegfigyelésre; ilyenkor a pillanatot tudatosan élhetjük át, és szellemünket pihentethetjük.

A karate a távol-keleti harcművészetekhez (aikidó, dzsúdó, iaidó, kendó, stb.) tartozik, amelyet erősen befolyásol a zen1 buddhizmus filozófiája. A zen gondolatvilágával való kapcsolatból merítették erkölcsi alaptartásukat a szamurájok2. Ennek eredményeként a halálos küzdőtechnikák a személyes fejlődés és tudati képzés módszerévé alakultak át. Ezt a tudatos fejlődési, gyakorlási módszert nevezzük búdónak, a harcos útjának.


1 A zen a japán zenna, azaz elmélyedés szó rövidítése.

2 A XII-XIX. századi feudális Japán harcművész nemesei.

Az a harcos képes legyőzni másokat, aki legyőzte saját énjét. Csak amikor szelleme teljesen tiszta, akkor tudja a helyzetet úgy felfogni, amilyen az valójában, és ennek megfelelően cselekedni. Ameddig a harcos tudatát fogva tartják az előítéletek, addig az a mód, ahogyan ellenségét szemléli és elképzelései arról, egy adott helyzetben melyik cselekvés helyes és helytelen, csak egy saját maga által teremtett illúzió eredményei.
Ami a zenben helyben ülő meditáció útján játszódik le, azt a karatéban kemény testi gyakorlatokkal érik el, amelyek a karatekát3 testileg és szellemileg saját határaira juttatják el. Miközben a hagyományos mozgásformákat4 számtalanszor megismétli, az önelemzésnek olyan folyamata is elindul, amelynek során felszínre kerülnek tudatában mindazok a tényezők, amelyekkel tisztán láthatja a valóságot. Csak aki saját cselekedeteire reflektál, az szabadulhat meg önmagáról alkotott elképzeléseinek bezártságából. Ennek során az első és legfontosabb lépést az jelenti, hogy elfogadja az énállapotot, mentesen mindenfajta szégyen- vagy kívánság-elképzelésektől5.

3 Gyakorló karatés.

4 Katák: formagyakorlatok, amelyben a karate több százéves alaptechnikái rendszereződnek, fejlődnek és örök­lődnek tovább. Kiválóan fejlesztik a gyakorló önelemző képességét.

5 Ahogyan a zen meditációban a zavaró gondolatokat nem elnyomni kell, hanem minél tudatosabban szemügyre venni, hogy végül megszabadulhassunk tőlük.

A félév során a hallgatónak lehetősége adódik arra, hogy az általános testmozgás keretein túl megismerkedjék a karate mozgásanyagával, annak szellemi és mentális hátterével. A karate mozgásanyagában a fentebb említett tradícionális mozgásformákon keresztül jutunk el a valóságosabb szabadküzdelmi gyakorlatokig.

A kihon a hagyományos alaptechnikák gyűjteménye. Ezek kötött, a karate többszáz éves története során kicsiszolt mozdulatok. A technikák elsajátítása során a karatéka megtanulja uralni és koordinálni a mozgását. Ennek célja nem csupán az adott mozdulatok begyakorlása, de ezen keresztül érheti el, hogy tökéletesen uralni tudja a mozgását.

A szabadküzdelmi gyakorlatok figyelmessé tesznek az itt és mostra. A karatéban a szabad­küzdő technikák gyakorlásánál az ismétlések nem a folyamat automatizálására szolgálnak, hanem az észlelés folyamatos finomítására és differenciálására. Nem a technika külső formája a fontos (mint a hagyományos formagyakorlatoknál), hanem annak a mindenkori helyzetnek megfelelő kreatív alkalmazása. A hallgató így fejlesztett képességeivel az élet minden területén könnyebben küzdi le az akadályokat.
Általános cél: A hallgatók testkép -fejlesztésén keresztül az énkép erősítése, fejlesztése.

Body image: az egyén önmaga testéről alkotott képe.

Self-concept: az ember önmagáról alkotott képe.

A tantárgy órakerete: szorgalmi időszakban heti 1x1,5 óra, amelyet a kevés óraszámra való tekintettel hiányzás nélkül teljesítendő.
A tantárgy megtartásának ideje: hétfő: 18.30 – 20.00-ig
csütörtök: 20.00 - 21.30-ig
A tantárgyon való részvétel kellékei: edzőfelszerelés, tisztálkodó felszerelés
A tantárgy félév végén: háziversennyel, aláírás megajánlásával zárul.
Edzésvezető: Szabó László Sándor - Ronin Karate Klub
(Inoue-Ha Shito Ryu Keishin Kai 3. dan) vezetőedző.
Tel.: 30 / 987 21 14, e-mail: privatkarate@gmail.com

A szorgalmi időszak közös eredményének tekinthetnénk, ha a félév végére a hallgató:

  • alapvetően értené a következő kifejezéseket: testkép, énkép, testséma, testérzet, testideál;
  • ismeretanyaga bővülne a fizikai képességek fejlesztésének alapterületeiről, úgymint:
  • bemelegítés
  • motorikus tulajdonságok
  • fizikai képességek
    - edzettség növelésének eszközei
    - gyorsaság
    - erő
    - állóképesség
    - hajlékonyság
    - ügyesség
    - ruganyosság
  • elfáradási sajátosságok;
  • ismerné a fittség összetevőit, a fizikai fittség háromszögét;
  • álltalános ismeretekkel rendelkezne a harcművészetekről, karatéról;
  • értené és különbséget tudna tenni a keresztény kultúra, a buddhizmus és a zen gondolatvilága között;
  • mindennapjaiban tudná hasznosítani szerzett tapasztalatait, tudását.

Szorgalmi feladat: ahhoz, hogy valaki a karatéban fejlődhessen, a szellemében is fejlődnie kell. A féléves munkához kapcsolódó ismeretek megszerzéséhez a következő olvasmányok, – és filmek megtekintését, átgondolását javaslom:

I. félév - bevezetés: fel a hegyre...
  • irodalom:
  • Gordon W. Allport: A személyiség alakulása (Gondolat, 1980)
  • Eliot R. Smith – Diane M. Mackie: Szociálpszichológia (A self: 189-252. o.)
  • N.H.Groenman – O.D.A.Slevin – MA Buchenham: Szociológia, szociálpszichológia és magatartástudomány ápolóknak (A test pszichológiája: 336-338. o.)
  • Barabás Anikó: Eurofitt – A fizikai fittség EUROFITT tesztjeinek kézikönyve (A fizikai fittség háromszöge: 19-21. o.)
  • A. A. Milne: Micimackó
  • A. A. Milne: Micimackó kuckója
  • Dr. Ujváry Miklós: A délkelet-ázsiai harci művészetek
  • Lao-ce: Tao Te King (Weöres Sándor fordítása Tőkei Ferenc prózafordítása alapján)
  • Eugen Herrigel: A zen-út
  • Taisen Deshimaru: Zen és a harcművészetek (The Zen Way to the Martial)
  • E. Fromm – D.T. Suzuki: Zen-buddhizmus és pszichoanalízis (Helikon Kiadó, 1989)
  • William Dale Jennings: A rónin (Zen történeten alapuló regény)
  • Hermann Hesse: Üveggyöngyjáték
  • Jack Kerouac: Ont he Road – Úton (Budapest, Európa Könyvkiadó, 1983 /Bartos Tibor fordításában/)

„A könyvek nem azért vannak, hogy higgyünk nekik, hanem azért, hogy megvizsgáljuk őket.
Egy könyv olvastán ne azt kérdezzük, hogy mit mond, hanem hogy mit akar mondani.”

(Umberto Eco: A rózsa neve)

  • film:
  1. hét: Ron Fricke: Világok arca: Baraka
  2. hét: Dargay Attila: Lúdas Matyi           
  3. hét: Peter Weir: Holt költők társasága
  4. hét: Jane Campion: the Piano – Zongoralecke
  5. hét: Ralph Nelson: Charly – Virágot Algernonnak
  6. hét: Oliver Hirschbiegel: A kísérlet
  7. hét: Milos Forman: Száll a kakukk a fészkére
  8. hét: Dennis Hopper: Easy Rider – Szelíd motorosok
  9. hét: Francis Ford Coppola: Apokalipszis most
  10. hét: Akira Kurosawa: Seven Samurai – Hét szamuráj
  11. hét: Luc Besson: Leon, a profi
  12. hét: Clint Eastwood: Million Dollar Baby
  13. hét: Peter Greenaway: Párnakönyv
  14. hét: KIM Ki-Duk: „Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring” – Tavasz, Nyár, Ősz, Tél… és Tavasz
  15. hét: Scott Hicks: Ragyogj!

„A mai világ a képek mérhetetlen mennyiségét fogyasztja el, s könnyű előre látni, hogy
a holnapi világ fenomenológiája ezekre fog felépülni.
Ha nem tudjuk értékelni őket, a világot sem tudjuk többet értékelni.” (Giulio Carlo Argan)

II. félév - levezetés: le a hegyről...
  • irodalom:
  • Elliot Aronson: The Social Animal – A társas lény (Budapest, Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 1995)
  • Erich Fromm: The Art of Loving – A szeretet művészete (Helikon Kiadó, 1985)
  • John Tyerman Williams: Pooh and Psychologists – Micimackó és a pszichológusok (Szukits Könyvkiadó, 2003)
  • Robert M. Pirsig: Zen and the Art of Motorcycle Maintenance – A zen meg a motorkerékpár-ápolás művészete (Budapest, Árkádia, 1989)
  • Richard Bach: Illusions – Illúziók (Édesvíz Kiadó, 1998)
  • Takuan Szóhó: A korlátaitól megszabadított elme (A zen mesterének írása a kard mesteréhez)
  • Mijamoto Musasi: Go Rin No Sho
  • Salman Rushdie: Hárun és a mesék tengere
  • Hermann Hesse: Sziddhárta hindu rege (Európa Könyvkiadó, 1994)

„A könyvek nem azért vannak, hogy higgyünk nekik, hanem azért, hogy megvizsgáljuk őket.
Egy könyv olvastán ne azt kérdezzük, hogy mit mond, hanem hogy mit akar mondani.”

(Umberto Eco: A rózsa neve)

  • film:
  1. hét: Akira Kurosawa: Káosz
  2. hét: Rob Marshall: Memoirs of a Geisha – Egy gésa emlékiratai
  3. hét: Bernardo Bertolucci: „1900” – Huszadik század
  4. hét: Fernando Meirelles: Cidade de Deus – „Isten Városa”
  5. hét: Mathieu Kassovitz: La Haine – A gyűlölet
  6. hét: Lexi Alexander: Green Street Hooligans
  7. hét: Julian Schnabel: A graffiti királya
  8. hét: Bob Fosse: All That Jazz – „Mindhalálig zene”
  9. hét: Joel Schumacher: Flawless – „Hibátlanok”      
  10. hét: Richard Eyre: Stage Beauty – Nőies Játékok
  11. hét: Jean-Jacques Beineix: „Betty Blue”
  12. hét: Peter Greenaway: The Cook The Thief His Wife end Her Lover – A szakács a tolvaj a feleség és a szerető
  13. hét: François Dupeyron: Monsieur Ibrahim et les Fleurs du Coran – Monsieur Ibrahim és a Korán Virágai
„A mai világ a képek mérhetetlen mennyiségét fogyasztja el, s könnyű előre látni, hogy
a holnapi világ fenomenológiája ezekre fog felépülni.
Ha nem tudjuk értékelni őket, a világot sem tudjuk többet értékelni.” (Giulio Carlo Argan)